وبسایت حمیدرضا لاچین - مهندس صنایع، کارشناس منابع انسانی و مدرس زبان انگلیسی

در این وبسایت فعالیت ها، تجارب و یادگیری های دانشجویی و حرفه ای، مطالب علمی، سفرنامه ها و طبیعت گردی هایم را به اشتراک می گذارم

وبسایت حمیدرضا لاچین - مهندس صنایع، کارشناس منابع انسانی و مدرس زبان انگلیسی

در این وبسایت فعالیت ها، تجارب و یادگیری های دانشجویی و حرفه ای، مطالب علمی، سفرنامه ها و طبیعت گردی هایم را به اشتراک می گذارم

وبسایت حمیدرضا لاچین - مهندس صنایع، کارشناس منابع انسانی و مدرس زبان انگلیسی

گزارش کارآموزی خارج از کشور- روز 26 تا 30

پنجشنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۱۰ ب.ظ

طبق برنامه قبلی انجام شده بعد از پایان پروژه اپلیکیشن آدرس یاب، باید به عنوان پروژه آخر در دپارتمان آی تی طراحی صفحه نخست جدیدی بر مبنای مقایسات و بنچ مارک برای وبسایت Yurtici Kargo صورت می دادیم. هفته چهارم به عنوان هفته آخر در این دپارتمان برای ما بود و از دو هفته بعد باید به دپارتمان بین المللی، طبق درخواست اولیه خودمان و سپس موافقت دپارتمان بین المللی، برای همکاری در پروژه ای منتقل می شدیم.

پروژه وبسایت دارای 3 بخش اصلی بود:

1)     برنامه ریزی پروژه( که در روز اول همزمان با برنامه ریزی پروژه اپلیکیشن صورت گرفت)

2)     تبیین وضعیت کنونی وبسایت شرکت

3)     تببیین وضعیت مطلوب آینده

برنامه ریزی پروژه

فاز بندی پروژه و تعیین ساختار آن مطابق با نمونه های مشابه انجام شده طراحی گردید. با جستجوی پروژه های مشابه در اینترنت و همچنین مشورت های فرد مسئول، ساختار شکست پروژه به شکل زیر طراحی گردید:

در این ساختار مقرر گردید ابتدا شرایط کنونی وبسایت تحلیل و مستندسازی شود و سپس در گام بعد با توجه به شرایط کنونی وبسایت شرکت و رقبا در سطح ملی و بین المللی و مقایسه ویژگی ها از طریق بنچ مارک، وضعیت مطلوب آینده برای وبسایت ترسیم شود. لازم به ذکر است هدف نهایی این پروژه طراحی جدیدی تنها برای صفحه نخست وبسایت بود.

تبیین وضعیت کنونی وبسایت شرکت

در این بخش ابتدا مانند اپلیکیشن طراحی نقشه وبسایت برای آشنایی بیشتر و دقیق تر با وبسایت و جزئیات و هم چنین ترسیم وضعیت کنونی جهت ارزیابی navigation و میزان دسترسی به اطلاعات مختلف صورت گرفت. این طراحی فقط مخصوص صفحه نخست وبسایت بود که شامل تمامی آپشن ها و اطلاعات در صفحه اول میشد. در این طراحی صفحه اول به 3 قسمت  footer, body, header تقسیم گردید. در هر قسمت آپشن ها اصلی و مهم شناسایی گردید و به همین ترتیب لایه بندی اطلاعات تا زمان انتقال به صفحه دیگر صورت گرفت. نتیجه بدست آمده وجود اطلاعات غیر ضروری بسیاری در صفحه اول بود که امکان دسترسی سریع و راحت به اطلاعات اصلی و مهم و همچنین navigation در وبسایت را بسیار سخت می نمود. به گونه ای که در نگاه اول به صفحه اصلی یا نقشه وبسایت امکان تمایز اطلاعات و پیدا کردن اطلاعات مدنظر زمان بر و دشوار بود. در نتیجه توسط مسئول هم نتیجه گیری شد که وبسایت نیاز مبرم به طراحی مجدد دارد.

فاز بعدی در این بخش تحلیل SWOT برای وبسایت بود. از آنجا که تجربه اول ما برای انجام این تحلیل بود و فقط با مفاهیم اولیه آشنا بودیم، 2 روز زمان به مطالعه مقالات و مطالب مرتبط با انجام تحلیل سوآت مخصوصا بر روی وبسایت پرداختیم. مقالات مختلفی به زبان انگلیسی درباره تحلیل سوآت و نحوه پیاده سازی، چگونگی انجام تحلیل سوآت برای وبسایت، ساختار جدول سوآت، سوالاتی که باید برای تحلیل سوآت به آنها پاسخ داده شود، نمونه های مختلف تحلیل سوآت شرکت های مطرح تکنولوژی مانند فیس بوک و گوگل، نمونه های تحلیل سوآت برای وبسایت و... را مطالعه نمودیم.

برای تحلیل سوآت ابتدا لازم است اهداف کمی و کیفی شرکت از راه اندازی وبسایت مشخص شود. سپس بر اساس این اهداف نقاط ضعف و قدرت و فرصت ها و تهدیدهایی که سبب دستیابی به این اهداف یا مانع از دسترسی به این اهداف می شوند را مشخص نماییم. برای مشخص کردن اهداف با توجه به شناخت نه چندان کاملی که از شرکت داشتیم به واحد بازاریابی برای دریافت یک سری از سوالات مراجعه نمودیم. در واحد بازاریابی بخشی به نام بازاریابی دیجیتال وجود داشت که مسئول کنترل وبسایت، رسانه های اجتماعی و هم چنین بازاریابی در فضای دیجیتال بود. این بخش در شرکت نوپا می باشد و تنها کم تر از 1 سال از تشکیل آن می گذرد. لازم به ذکر است شرکت به هیچ عنوان تبلیغات فیزیکی در سطح ترکیه و هم چنین رسانه های ملی مانند تلویزیون و رادیو ندارد. تبلیغات شرکت عمدتا از طریق فضای مجازی و در قالب اپلیکیشن، وبسایت، توییتر، فیس بوک و اینستاگرام صورت می پذیرد که همگی توسط بخش بازاریابی دیجیتال مدیریت می شود. اصلی ترین ابزار بازاریابی شرکت وسایل نقلیه شرکت بوده که درای طراحی مخصوص روی وسایل می باشد از جمله ون یا کامیون. با توجه به اینکه تعداد این وسایل نقلیه بسیار زیاد می باشد و این وسایل و شعبات شرکت به وفور در سطح ترکیه و شهرهای مختلف مشاهده می شود، در نتیجه میتوان گفت که شرکت کاملا برای مردم ترکیه برند و شناخته شده می باشد و نیاز به هزنیه اضافی برای تبلیغات فیزیکی نبوده. صفحات شرکت در فیس بوک، توییتر فعال و دارای فالوئرهای زیادی می باشد. در مورد اینستاگرام چون تازه تاسیس می باشد( حدود 6 ماه ) جز پروژه های در دست پیشرفت بوده که طبق اذعان خودشان برنامه های مخصوصی برای ایسنتاگرام در حال پیاده سازی می باشد.

طبق صحبتی که با این بخش صورت گرفت اولا سند مکتوبی در رابطه با اهداف دقیق طراحی وبسایت وجود نداشت و فقط به صورت لفظی سه هدف ارتباط با مشتری، تبلیغات و اطلاع رسانی و انجام خدمات آنلاین مربوط به محموله ها مانند سفارش آنلاین محموله یا ردیابی آنلاین محموله ذکر گردید. هم چنین برای انجام دقیق تر تحلیل سوآت نیاز به اطلاعاتی راجع به وبسایت و ویژگی های آن بود که نیاز به پاسخ از واحد بازاریابی داشت که در این زمینه نیز اطلاعات اندکی در اختیار قرار داده شد. اما در کل انتظار شرکت از ما بررسی وبسایت از دیدگاه خودمان و یافتن پاسخ اکثر سوالات از طریق مقایسه با وبسایت های رقبا یا تحلیل دقیق تر خودمان بود.

سپس با توجه به اهداف مطرح شده تحلیل سوآت را آغاز نمودیم. تعدادی سوال از قبل از طریق مطالعه مقالات آماده کرده بودیم که پاسخ سوالات را از طریق جستو در اینترنت یا بنچ مارکینگ پیدا کردیم. همچنین با جستجو در اینترنت استانداردهای لازم برای یک وبسایت خوب مانند سرعت لود شدن، زمان متوسط گذرانده شده در سایت توسط مشتری و... را پیدا نمودیم و از طریق مقایسه با اطلاعات خود شرکت در سایت alexa، نقطه ضعف یا قوت بودن هر کدام را مشخص کردیم.

نهایتا تحلیل سوآتی از طریق بنچ مارک سایت رقبا، مقایسه با استانداردها، الگوگیری از تحلیل های مشابه و برداشت های شخصی آماده نمودیم.

تببیین وضعیت مطلوب آینده

در این بخش اولین قدم انجام تحلیل تفاوت یا gap analysis بود. دو شرکت MNG , ARASKARGO به عنوان رقبای اصلی شرکت در ترکیه و دو شرکت DHL , DPD به عنوان شرکای بین المللی و از شرکت های مطرح این حوزه جهت این تحلیل انتخاب شدند. در وهله اول به بررسی این سایت ها و آپشن ها و امکانات مختلف در صفحه اول پرداخته و گزارشی تهیه نمودیم. این گزارش شامل اطلاعات کلی از امکانات صفحه نخست مانند لی اوت و مکان هر آپشن و هم چنین اطلاعات وب سایت از سایت alexa بود.

پس از بررسی وب سایت ها به جستجو و مطالعه مقالات در اینترنت درباره نحوه و ساختار انجام gap analysis پرداختیم. ساختار کلی که در اینترنت مشاهده شد را با درخواست کارفرما تلفیق کرده و جدول زیر را برای انجام تحلیل طراحی نمودیم. در این جدول اهداف به دو بخش تقسیم گردیدند و آپشن ها و امکانات مهم صفحه نخست که نیاز به باز طراحی داشتند و مرتبط با تحقق اهداف بودند به عنوان فاکتور بین دو هدف تقسیم گردیدند. سپس برای هر فاکتور وضعیت کنونی آن در وبسایت شرح داده شد. در ستون بعدی وضعیت مطلوب فاکتور با توجه به تحقیقات صورت گرفته و استانداردهای بدست آمده از طریق بنچ مارک بیان شد. سپس دلایل وجود این اختلاف و راه حل و اقدامات مورد نیاز برای رسیدن به وضعیت مطلوب بررسی گردید.

با توجه به انتقال به دپارتمان بین المللی برای مشارکت در پروژه جدید، پروژه وبسایت در همین فاز به اتمام رسید.َ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی