وبسایت حمیدرضا لاچین - فعال در حوزه‌ی منابع انسانی، رهبری و توسعه فردی

رویای من ساختن یک فرهنگ کاری مبتنی بر به‌زیستی هست. فرهنگی که در اون سلامت جسمانی، روانی، روحانی و عاطفی انسان‌ها مقدم بر هر اولویت دیگه‌ای تو محیط کاره و کار، منبعی برای بهبود کیفیت زندگیه.

وبسایت حمیدرضا لاچین - فعال در حوزه‌ی منابع انسانی، رهبری و توسعه فردی

رویای من ساختن یک فرهنگ کاری مبتنی بر به‌زیستی هست. فرهنگی که در اون سلامت جسمانی، روانی، روحانی و عاطفی انسان‌ها مقدم بر هر اولویت دیگه‌ای تو محیط کاره و کار، منبعی برای بهبود کیفیت زندگیه.

وبسایت حمیدرضا لاچین - فعال در حوزه‌ی منابع انسانی، رهبری و توسعه فردی

گزارش کارآموزی خارج از کشور- روز 19 تا 23

شنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۶، ۰۱:۵۸ ب.ظ

هفته سوم کارآموزی با تعریف پروژه ای جدید و خارج از برنامه قبلی آغاز شد. شرکت Yurtici Kargo با توجه به ماهیت عملیاتی خود که جابجایی سریع مرسولات است وابستگی شدید به مکان و آدرس یابی دقیق و سریع دارد. با توجه به نوع ساختار شهری استانبول که متراکم و ساختاری پیچیده دارد، تعیین آدرس مقاصد کار دشواری می باشد. به عبارتی دیگر برخی از آدرس ها دارای پیچیدگی خاصی بوده و به همین سادگی با تعیین تنها خیابان و کوچه قابل یافتن نمی باشند. به همین دلیل شرکت اپلیکیشنی مخصوص به عنوان دیتابیس آدرس ها طراحی کرد. در این اپیلیکیشن در واقعا وقتی مشتری برای ثبت درخواست انتقال محموله به یکی از شعب شکرت مراجعه می کند یا با استفاده از سایت و اپلکیشن درخواست خود را ثبت می کند، اپراتورهای بخش عملیات آدرس مبدا و مقصد را در این اپلیکیشن جستجو می کنند. هدف از این کار تعیین دقیق آدرس توسط شرکت، دسترسی به دیتابیس اختصاصی و مهم تر از همه تعیین شعبه مسئول محدوده با توجه به آدرس است. در واقع چون هر یک از شعبات مسئولیت محدوده تعریف شده خاصی را برعهده دارند، این اپلیکیشن کمک می نماید تا شعبه مسئول برای آدرس وارد شده شناسایی و محموله برای اقدامات بعدی با آن تحویل داده شود. اگر آدرس در دیتابس موجود نباشد، اپراتور با تعیین لوکیشن آدرس و پر کردن فرم مخصوص اطلاعات اقدام به تعیین آدرس جدید برای اضافه شدن به دیتابیس می نماید.

مشکل اصلی این اپلیکیشن این است که دیتابیس متعلق به شرکت نبوده و به عبارتی برون سپاری شده است. شرکتی که دیتابیس را در اختیار دارد هر 4 ماه یکبار اقدام به بروز رسانی آن می کند. مشکل این است که اگر در طول این 4 ماه آدرس جدیدی تعریف شود، مثلا مشتری جدیدی اضافه شود یا ساختمان جدیدی ساخته شود، باید شرکت تا پایان 4 ماه جهت اضافه شدن آدرس به دیتابیس خود صبر نماید. بنابراین شرکت به همین دلیل تصمیم به طراحی مجدد اپلیکشن جهت رفع این مشکل گرفت. البته قابل ذکر است طراحی اپلیکیشن از لحاظ گرافیکی و layout نیز دچار مشکلات فراوانی بود که مزید علت برای طراحی مجدد گشت.

تکلیفی که بر عهده ما گذاشته شد شامل 4 فاز اصلی بود:

1)     تحلیل الزامات کسب و کار

2)     عیب یابی و پیشنهادات

3)     طراحی لی اوت جدید

4)     گزارش راه حل طراحی

 

تحلیل الزامات کسب و کار

این فاز یک فعالیت کاملا مهندسی سیستم بود. شباهت زیادی به STA( system textual analysis) دارد با این تفاوت که در این تحلیل فقط الزامات عملیاتی در نظر گرفته می شود. در واقع در این تحلیل ما می بایست الزامات و عملکردهای کلیدی این اپلیکیشن را مستندسازی می کردیم. زیرا این تحلیل است که به طراح جدید اپلیکیشن تحویل داده می شود و او باید بر اساس موارد ذکر شده در این تحلیل اپلیکیشن را طراحی کند. برای نوشتن این تحلیل نیز ادبیات خاصی وجود دارد مثلا باید از افعال کمکی must, should , can اسفاده شود. برای مثال گفته می شود که برای ورود به اپلیکیشن باید باکس مخصوصی در ابتدا ظاهر شود و کاربر باید به صورت اجباری ایمیل خود را به عنوان نام کاربری و شماره ملی را به عنوان کلمه عبور وارد نماید. به همین صورت تمامی عملکردها و آپشن های نرم افزار باید در گزارشی مکتوب شود. بعد از تهیه این گزارش برای مسئول مستقیم ارسال و تکمیل گردید.

عیب یابی و پیشنهادات

سپس با توجه به آشنایی کاملی که با عملکرد اپلیکیشن پیدا نمودیم باگ ها و اصلاحاتی را یافتیم که در فایلی تحت عنوان پیشنهادات تهیه و به مسئول مستقیم ارسال کردیم. سپس طبق درخواست مسئول باید پیشنهادات خود را در قالب طراحی جدید به صورت mock up آماده می کردیم. برای اینکار نرم افزار visio را انتخاب کردیم. این نرم افزار قالب مخوصی برای طراحی layout اپلیکیشن و وبسایت دارد.

طراحی لی اوت جدید

ابتدا هر یک از پیشنهادات را رد قالب طرحی مجزا در visio ترسیم کردیم و در کنار هم طرح به صورت کتبی به تشریح پیشنهاد پرداختیم. سپس با تجمیع همه پیشنهادات طرح نهایی را جداگانه طراحی و برای مسئول ارسال نمودیم. پیشنهاداتی که ارائه کرده بودیم در مجموع مثبت و لازم الاجرا ارزیابی شد اما طرح کلی تایید نشد. زیرا در واقع ما یک سری آپشن های جدید را اضافه و برخی را نیز حذف کرده بودیم اما هم چنان طرح کلی مانند طرح قبلی بود و لی اوت تفاوت چندانی نکرده بود. بنابراین تصمیم به تغییر دید و طراحی لی اوتی کاملا متفاوت و بهینه مطابق با پیشنهادات طرح شده گرفتیم.

با بررسی و تفکر بیشتر تصمیم به حداقل سازی فضا برای آپشن ها و در واقع تلفیق آپشن های مشابه با یکدیگر گرفتیم تا فضا برای نقشه حداکثر گردد و usuer-friendly تر شود. در طراحی جدید از گوگل مپ و اکسل الگو گرفته شد تا بتوان آپشن ها و فضا را بهینه ترین حالت کرد. لی اوت جدید مورد تایید مسئول قرار گرفت و در مرحله بعدی باید گزارش طراحی به صورت مکتوب آماده می شد.

گزارش راه حل طراحی

این گزارش، گزارش پایانی و جامع بود که باید تمامی اطلاعات و تکالیف انجام داده شده در این گزارش تحمیع می شد. این گزارش شامل موارد زیر است:

·        معرفی

·        هدف

·        تحلیل الزامات کسب و کار

·        گزارش طراحی

 

در بخش معرفی ابتدا مختصرا اپلیکیشن و کابرد آن توضیح داده شد. سپس در بخش هدف به بررسی اهداف طراحی این اپلیکیشن پرداخته شد. تحلیل الزامات نیز از قبل آماده بود و فقط به این گزارش انتقال داده شد.

در بخش گزارش طراحی، تک به تک عملکردها، آپشن ها و نتایج طراحی جدید به صورت مکتوب و تصویری باید توضیح داده می شد. مثلا فرآیند ثبت آدرس جدید را باید در طراحی جدید هم با تصاویر هم مکتوب به صورت گام به گام در این بخش توضیح می دادیم.

در مجموع این پروژه یک هفته به طول انجامید که نتایج مثبت و یادگیری های جدید به شرح زیر برای من داشت:

·        یادگیری تحلیل الزامات کسب و کار

·        یادگیری طراحی لی اوت اپلیکیشن با نرم افزار ویزیو

·        یادگیری تهیه گزارش راه حل طراحی( design solution report)

·        آشنایی با فرآیند آدرس یابی شرکت

·        آشنایی با نحوه تعامل و همکاری با کارفرما برای به ثمر رساندن یک پروژه مطابق نظر کارفرما

·        آشنایی با استانداردهای طراحی یک اپلیکیشن

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی