وبسایت حمیدرضا لاچین - فعال در حوزه‌ی منابع انسانی، رهبری و توسعه فردی

رویای من ساختن یک فرهنگ کاری مبتنی بر به‌زیستی هست. فرهنگی که در اون سلامت جسمانی، روانی، روحانی و عاطفی انسان‌ها مقدم بر هر اولویت دیگه‌ای تو محیط کاره و کار، منبعی برای بهبود کیفیت زندگیه.

وبسایت حمیدرضا لاچین - فعال در حوزه‌ی منابع انسانی، رهبری و توسعه فردی

رویای من ساختن یک فرهنگ کاری مبتنی بر به‌زیستی هست. فرهنگی که در اون سلامت جسمانی، روانی، روحانی و عاطفی انسان‌ها مقدم بر هر اولویت دیگه‌ای تو محیط کاره و کار، منبعی برای بهبود کیفیت زندگیه.

وبسایت حمیدرضا لاچین - فعال در حوزه‌ی منابع انسانی، رهبری و توسعه فردی

گزارش کارآموزی خارج از کشور- روز 12 تا 16

سه شنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۶، ۰۱:۲۹ ق.ظ

بعد از 2 فاز برنامه ریزی پروژه و آنالیز اپلیکیشن در حالت کنونی که در گزارش های قبلی توضیح داده شد، هفته سوم حضورم در شرکت با آغاز فاز تست همزمان شد. طبق برنامه ریزی قبلی قرار بر این بود که پس از آشنایی با نرم افزار و تحلیل وضع کنونی که باعث یافتن دید و تسلط بر نحوه عملکرد اپلیکیشن می شد، فرآیند تست نرم افزار که هدف نهایی پروژه نیز بود آغاز گردد. این فاز شامل 3 بخش آماده سازی ورودی ها، طراحی سناریوهای تست و اجرای تست می شد.

برای تست نرم افزار لازم بود بعد از تسلطی که بر نرم افزار پیدا کردیم سناریوهای تست که به عبارتی دیگر سرفصل ها و اولویت ها و مراحل تست را مشخص کنیم. سپس برای هر سناریو ورودی مورد نیاز اعم از کدهای مختلف ردگیری محموله، اطلاعات ورود یا یک مکان تصادفی به عنوان مقصد سفارش را تعیین نماییم. سپس برای هر سناریو باید نتیجه مورد نظر را مشخص کنیم و سرانجام با انجام تست نتیجه بدست آمده را مستندسازی کرده و در صورت تناقض با نتیجه مدنظر ایرادات و راه حل های بهبود را ارائه دهیم.  همزمان باید از تمام سناریوها اسکرین شات هایی از نتایج بدست آمده از اپلیکیشن وارد می شد. در جدول زیر بخشی از این مستندات رو می توانید مشاهده نمایید:

مرحله تست برخلاف برنامه زمانی اولیه که قرار بود 3 روز طول بکشد، 5 روز زمان برای تمام شدن از ما گرفت. دلیل آن در وهله اول عدم آشنایی ما با مباحث تست نرم افزار و طراحی سناریو بود که سبب شد یک روز کامل را به طراحی سناریوهای اشتباهی بپردازیم که سبب ناامیدی کارفرما شد. اما با مطالعه و دقت بیشتر در دفعه بعد سرانجام توانستیم مطابق خواسته کارفرما سند را طراحی و گزارش نهایی را ارائه بدهیم. پروژه تست نرم افزار در روز 16 کارآموزی با 3 روز تاخیر به پایان رسید. نتایج بدست آمده به طور خلاصه:

1)     آشنایی با مفهوم تست نرم افزار، نقشه اپلیکیشن و سناریوهای تست

2)     استفاده از نرم افزار visio برای طراحی نقشه نرم افزار

3)     تهیه سندها و گزارش ها به زبان انگلیسی و رسمی

4)     انجام کار تیمی با دانشجویی اسپانیایی با زبان مشترک انگلیسی و با توجه به اینکه رشته مهندسی صنایع کاملا در اسپانیا با ایران متفاوت است و تمامی مفاهیم برای او تازگی داشت( به گزارش کامل "رشته مهندسی صنایع در کشور اسپانیا" مراجعه نمایید.)

5)     طراحی برنامه زمانبندی پروژه و گانت چارت و یادگیری مدیریت پروژه در زمینه تست نرم افزار

6)      یادگیری طراحی سناریوهای تست نرم افزار و طراحی نقشه اپلیکیشن

7)     یافتن 3 باگ اساسی در نرم افزار برای نخستین بار توسط ما که سبب تشویق شدن از جانب کارفرما شد

8)     آشنایی با فرآیندهای نرم افزار شرکت که به ما دید خوبی از فرآیندهای قسمت عملیات شرکت داد.

در این هفته هم چنین با راهنمایی دکتر شفیعا و درخواست من بازدیدی از قسمت عملیات شرکت ترتیب داده شد. این بازدید شامل بازدید از دفتر عملیات، یکی از شعبات و یکی از هاب های اصلی شرکت بود. قسمت عملیات شرکت، که مهم ترین و پرمشغله ترین بخش شرکت نیز می باشد، به طور ساده مسئولیت جمع آوری محموله ها، بسته بندی و تحویل به مقاصد را بر عهده دارد. شرکت Yurtici Kargo دارای 840  شعبه و 33 هاب در سراسر ترکیه با 14000 کارمند می باشد. به طور خلاصه مشتریان با مراجعه به شعبات و تحویل حضوری محموله یا با استفاده از نرم افزار و اپلیکیشن برای ثبت درخواست تحویل محموله در نقطه دلخواه، محموله خود را تحویل شرکت می دهند. سپس شرکت با ثبت اطلاعات محموله ها و بسته بندی در شعبات آنها را به هاب ها ارسال می کند. هاب ها مراکز بزرگی هستند که مسئولیت اصلی توزیع محموله ها را بر عهده دارند. محموله ها هر روز در ساعات معینی از روز از شعبات جمع آوری و به هاب ها منتقل می شود، سپس با بارگیری در وسایل نقلیه از هاب ها به مقاصد فرستاده می شوند. گستردگی و حجم کار و محموله ها اعداد بزرگی در روز می باشند که هنر مهندسی صنایع در این سیستم، کنترل عملکرد آن به اثربخش ترین حالت است.

همچنین بازدیدی از مرکز محصولات بین الملل شرکت و گفتگو با مدیر این مرکز و کارکنان ترتیب داده شد. در این بازدید درباره عملکرد این مرکز و پروژه های در دست اجرا توضیحاتی داده شد که بخش مهمی از آنها پروژه های تجارت الکترونیک بودند. پیشنهاد همکاری در یکی از پروژه های بین المللی در این بازدید به عنوان بخشی از کارآموزی مطرح شد که هم اکنون منتظر قطعی شدن آن هستیم.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی